Rundreise Hellas
en klassisk odyssé
Vi flyr til flyplassen i Venezia og møter skyttelbussen vår som tar oss til cruiseterminalen. Her går vi om bord i MSC Lirica og sjekker inn i komfortable lugarer. Deretter samles vi for en velkomstdrink mens cruisepersonalet presenterer seg selv og skipet. Fullpensjon om bord er inkludert under hele oppholdet og snart skal vi nyte vår velkomstmiddag. Om kvelden letter vi anker og begynner cruiset sørover på Adriaterhavet.
Vi flyr til flyplassen i Venezia og møter skyttelbussen vår som tar oss til cruiseterminalen. Her går vi om bord i MSC Lirica og sjekker inn i komfortable lugarer. Deretter samles vi for en velkomstdrink mens cruisepersonalet presenterer seg selv og skipet. Fullpensjon om bord er inkludert under hele oppholdet og snart skal vi nyte vår velkomstmiddag. Om kvelden letter vi anker og begynner cruiset sørover på Adriaterhavet.
Den første dagen av cruiset går med til å oppdage hva skipet har å tilby mens vi setter kursen mot den østlige delen av Middelhavet. En rekke hyggelige aktiviteter organiseres daglig om bord, og det er også hyggelige svømmebassenger, restauranter, dansegulv, kino og mer. Slapp av på soldekket, nyt matopplevelser og la deg rive med av underholdningen.
Den første dagen av cruiset går med til å oppdage hva skipet har å tilby mens vi setter kursen mot den østlige delen av Middelhavet. En rekke hyggelige aktiviteter organiseres daglig om bord, og det er også hyggelige svømmebassenger, restauranter, dansegulv, kino og mer. Slapp av på soldekket, nyt matopplevelser og la deg rive med av underholdningen.
I dag når vi land og berører den greske Katákolon, en pittoresk liten havneby som ligger på det vestlige Peloponnes. Det er nok av små butikker her med suvenirer, lokalt håndverk, smykker og lærprodukter. På byens museum for antikkens teknologi illustrerer utstillingen den tidlige tekniske kunnskapen om antikkens Hellas. Omtrent tre mil mot øst ligger Olympia, stedet for de gamle olympiske leker, hvorav de første dokumenterte ble holdt i 776 f.Kr. Området står på UNESCOs verdensarvliste og rommer blant annet restene av Zevstempelet, idrettsanlegget Gymnasion og billedhuggeren Phidias' verksted. Byen er nå utgangspunktet for stafetten som flytter den olympiske ilden. Tre måneder før åpningen av de olympiske leker starter fakkelen sin reise herfra til neste konkurransested. Tidlig kveld forlater skipet Katákolon og cruiser videre mot Kreta.
I dag når vi land og berører den greske Katákolon, en pittoresk liten havneby som ligger på det vestlige Peloponnes. Det er nok av små butikker her med suvenirer, lokalt håndverk, smykker og lærprodukter. På byens museum for antikkens teknologi illustrerer utstillingen den tidlige tekniske kunnskapen om antikkens Hellas. Omtrent tre mil mot øst ligger Olympia, stedet for de gamle olympiske leker, hvorav de første dokumenterte ble holdt i 776 f.Kr. Området står på UNESCOs verdensarvliste og rommer blant annet restene av Zevstempelet, idrettsanlegget Gymnasion og billedhuggeren Phidias' verksted. Byen er nå utgangspunktet for stafetten som flytter den olympiske ilden. Tre måneder før åpningen av de olympiske leker starter fakkelen sin reise herfra til neste konkurransested. Tidlig kveld forlater skipet Katákolon og cruiser videre mot Kreta.
I løpet av formiddagen legger skipet til i Heraklion, Kreta og fra havnen er det nær historiske severdigheter, fantastisk shopping og fantastiske sandstrender med klart blått vann. Denne travle byen er tilsynelatende en moderne by med butikker, restauranter og klubber, men inne i gamlebyen er restene av et gammelt samfunn tydelige. Den imponerende bymuren omslutter bebyggelsen med utsmykkede bygninger, sjarmerende smug, torg og fontener, og her finner du mange av byens attraksjoner. Her ligger også den pittoreske gamle havnen med eget fort, Koules festning, som våker over havneinnløpet. Flankert av Mount Yioúhtas i bakgrunnen, ligger byen fem kilometer fra det enorme palasset Knossos som er en veldig populær attraksjon. Bygningene antas å være like gamle som de egyptiske pyramidene, og ruinene er omgitt av mange legender og myter, inkludert legenden om Minotauren og labyrinten.
I løpet av formiddagen legger skipet til i Heraklion, Kreta og fra havnen er det nær historiske severdigheter, fantastisk shopping og fantastiske sandstrender med klart blått vann. Denne travle byen er tilsynelatende en moderne by med butikker, restauranter og klubber, men inne i gamlebyen er restene av et gammelt samfunn tydelige. Den imponerende bymuren omslutter bebyggelsen med utsmykkede bygninger, sjarmerende smug, torg og fontener, og her finner du mange av byens attraksjoner. Her ligger også den pittoreske gamle havnen med eget fort, Koules festning, som våker over havneinnløpet. Flankert av Mount Yioúhtas i bakgrunnen, ligger byen fem kilometer fra det enorme palasset Knossos som er en veldig populær attraksjon. Bygningene antas å være like gamle som de egyptiske pyramidene, og ruinene er omgitt av mange legender og myter, inkludert legenden om Minotauren og labyrinten.
Om morgenen ankommer vi østkysten av Rhodos og den idylliske landsbyen Lindos omgitt av asurblått vann. Landsbyen sies å ha blitt grunnlagt for rundt 3000 år siden av dorianerne som trodde de hadde funnet en militært overlegen beliggenhet for landsbyen deres med tilhørende havn. Lindos var en leder innen gresk handel og kolonisering i løpet av det 4. og 5. århundre f.Kr., men ble også påvirket av mange erobrere, inkludert tyrkiske og frankiske. Rundt torg og svingete smug ligger klassisk hvitkalkede hus, små butikker og restauranter og det er nær Rhodos største turistmål, Akropolis. Dette enorme festningsverket med gamle templer og ruiner av bønn og offerplasser, ligger på en klippe 116 meter over Lindos. Over tid har ekspansjonen skjedd ved hjelp av de gamle grekerne, romerne, bysantinerne, korsfarerne og ottomanerne. Lindos tilbyr de som har lyst på en svømmetur to herlige sandstrender og bak fjellet er det en annen, delvis beskyttet bukt hvor det også tilbys gode bademuligheter.
Om morgenen ankommer vi østkysten av Rhodos og den idylliske landsbyen Lindos omgitt av asurblått vann. Landsbyen sies å ha blitt grunnlagt for rundt 3000 år siden av dorianerne som trodde de hadde funnet en militært overlegen beliggenhet for landsbyen deres med tilhørende havn. Lindos var en leder innen gresk handel og kolonisering i løpet av det 4. og 5. århundre f.Kr., men ble også påvirket av mange erobrere, inkludert tyrkiske og frankiske. Rundt torg og svingete smug ligger klassisk hvitkalkede hus, små butikker og restauranter og det er nær Rhodos største turistmål, Akropolis. Dette enorme festningsverket med gamle templer og ruiner av bønn og offerplasser, ligger på en klippe 116 meter over Lindos. Over tid har ekspansjonen skjedd ved hjelp av de gamle grekerne, romerne, bysantinerne, korsfarerne og ottomanerne. Lindos tilbyr de som har lyst på en svømmetur to herlige sandstrender og bak fjellet er det en annen, delvis beskyttet bukt hvor det også tilbys gode bademuligheter.
I dag går vi inn på en av Middelhavets mest solrike øyer, Kypros. Mange turister har valgt å tilbringe ferien her takket være gjennomsnittet på 340 soldager i året det kan skilte med. Skipet vårt legger til kai på sørkysten av Kypros i Limassol som er øyas nest største by og sentrum for kypriotisk vinproduksjon. Mange av øyas besøkende tiltrekkes hit ved hjelp av et omfattende utvalg av restauranter og barer langs den lange strandpromenaden. Enda lenger langs byens smug og gater møtes både turister og innbyggere på de koselige restaurantene. Like forlokkende som selve byen er de kjølige furuskogene på toppen av Troodos-fjellene som stiger innover i landet, godt synlig fra Limassol. Et lite stykke fra havnen ligger middelalderslottet Kolossi, brukt av korsfarerne, og utenfor Limassol ligger Kourion, Kypros mest betydningsfulle arkeologiske område. Her er det et godt bevart amfiteater, vakre mosaikker og ruiner fra romertiden. Om kvelden seiler cruiseskipet vårt videre mot Egypt.
I dag går vi inn på en av Middelhavets mest solrike øyer, Kypros. Mange turister har valgt å tilbringe ferien her takket være gjennomsnittet på 340 soldager i året det kan skilte med. Skipet vårt legger til kai på sørkysten av Kypros i Limassol som er øyas nest største by og sentrum for kypriotisk vinproduksjon. Mange av øyas besøkende tiltrekkes hit ved hjelp av et omfattende utvalg av restauranter og barer langs den lange strandpromenaden. Enda lenger langs byens smug og gater møtes både turister og innbyggere på de koselige restaurantene. Like forlokkende som selve byen er de kjølige furuskogene på toppen av Troodos-fjellene som stiger innover i landet, godt synlig fra Limassol. Et lite stykke fra havnen ligger middelalderslottet Kolossi, brukt av korsfarerne, og utenfor Limassol ligger Kourion, Kypros mest betydningsfulle arkeologiske område. Her er det et godt bevart amfiteater, vakre mosaikker og ruiner fra romertiden. Om kvelden seiler cruiseskipet vårt videre mot Egypt.
Vi ankommer havnebyen Port Said i Egypt tidlig på morgenen. Byen ligger ved Middelhavets munning av Suez-kanalen og ble bygget i forbindelse med at kanalen ble gravd på midten av 1800-tallet. Havnen ble tidlig svært viktig for landets eksport og er i dag en av verdens største havner for containertrafikk. Port Said er absolutt mest kjent for Suez-kanalen, men denne tredje største byen i Egypt er også kjent for sitt fyrtårn. Den ble innviet i forbindelse med åpningen av kanalen i 1869 og var den første bygningen i verden laget av armert betong.Byen i seg selv har også et særpreget utseende med de gamle bygningene med store balkonger i hver etasje. Byens hovedgate, Sharia al-Gumhorriya, er en spennende visning av hvordan byen har utviklet seg de siste årene til en blanding av gammelt og nytt. Langs Port Saids skjellstrødde kyster går byens lange promenade, hvorfra vi kan se dusinvis av skip for anker i Middelhavet, som venter på å passere gjennom kanalen.
Vi ankommer havnebyen Port Said i Egypt tidlig på morgenen. Byen ligger ved Middelhavets munning av Suez-kanalen og ble bygget i forbindelse med at kanalen ble gravd på midten av 1800-tallet. Havnen ble tidlig svært viktig for landets eksport og er i dag en av verdens største havner for containertrafikk. Port Said er absolutt mest kjent for Suez-kanalen, men denne tredje største byen i Egypt er også kjent for sitt fyrtårn. Den ble innviet i forbindelse med åpningen av kanalen i 1869 og var den første bygningen i verden laget av armert betong.Byen i seg selv har også et særpreget utseende med de gamle bygningene med store balkonger i hver etasje. Byens hovedgate, Sharia al-Gumhorriya, er en spennende visning av hvordan byen har utviklet seg de siste årene til en blanding av gammelt og nytt. Langs Port Saids skjellstrødde kyster går byens lange promenade, hvorfra vi kan se dusinvis av skip for anker i Middelhavet, som venter på å passere gjennom kanalen.
Til frokost har vi lagt til i Egyptens nest største by, Alexandria, med over 4 millioner innbyggere. Byen, som opprinnelig var Egypts hovedstad, fikk navnet sitt etter grunnleggeren Alexander den store og var antikkens nest største by etter Roma. Gjennom historiebøkene er fyrtårnet i Alexandria fortsatt berømt og kjent som et av verdens syv underverker. Fyret, bygget av den greske arkitekten Sostratos på 200-tallet f.Kr., eksisterer ikke lenger etter et jordskjelv i 1375. Qaitbeyfortet, som ligger ved vannet, er bygget på stedet der det legendariske fyret sto. I byen ligger også det berømte biblioteket, som i antikken var verdens største og er i dag et populært reisemål på grunn av sin størrelse og fantastiske arkitektur. Man kan også oppleve de mystiske katakombene i Kom ash-Shuqqafa, som til tross for sin størrelse først ble oppdaget i 1900 ved en tilfeldighet, da bakken kollapset under en esel. Ta gjerne en tur langs østlige havnen på den utstrakte strandpromenaden Corniche.
Til frokost har vi lagt til i Egyptens nest største by, Alexandria, med over 4 millioner innbyggere. Byen, som opprinnelig var Egypts hovedstad, fikk navnet sitt etter grunnleggeren Alexander den store og var antikkens nest største by etter Roma. Gjennom historiebøkene er fyrtårnet i Alexandria fortsatt berømt og kjent som et av verdens syv underverker. Fyret, bygget av den greske arkitekten Sostratos på 200-tallet f.Kr., eksisterer ikke lenger etter et jordskjelv i 1375. Qaitbeyfortet, som ligger ved vannet, er bygget på stedet der det legendariske fyret sto. I byen ligger også det berømte biblioteket, som i antikken var verdens største og er i dag et populært reisemål på grunn av sin størrelse og fantastiske arkitektur. Man kan også oppleve de mystiske katakombene i Kom ash-Shuqqafa, som til tross for sin størrelse først ble oppdaget i 1900 ved en tilfeldighet, da bakken kollapset under en esel. Ta gjerne en tur langs østlige havnen på den utstrakte strandpromenaden Corniche.
I løpet av de neste to dagene fokuserer vi på avslapning under vår seilas som nå går nordover tvers over Middelhavet. Vi følger Hellas' vestkyst, videre langs den albanske kysten, og setter kurs mot Kroatia. Benytt anledningen til å oppdage mer av alt det spennende vårt cruiseskip har å tilby om bord.
I løpet av de neste to dagene fokuserer vi på avslapning under vår seilas som nå går nordover tvers over Middelhavet. Vi følger Hellas' vestkyst, videre langs den albanske kysten, og setter kurs mot Kroatia. Benytt anledningen til å oppdage mer av alt det spennende vårt cruiseskip har å tilby om bord.
Cruisets siste stopp er Split, som er hovedstaden i den kroatiske regionen Dalmatia. Her finner du blant annet det gigantiske palasset til keiser Diokletian, som står på listen over UNESCOs verdensarvsteder. Det gigantiske palasset ble bygget på 300-tallet og er en av de største bevarte romerske bygningene i verden. Når du går der i dag, føles det ikke som et eneste palass, men da keiser Diokletian regjerte, fantes ingen by utenfor - bare palasset og menneskene i det. Siden den gang har det skjedd renoveringer og utvidelser, noe som gjør at palasset hans heller har blitt en viktig del av gamlebyen. I og rundt de eldre delene av byen rusler folk gjerne i handlegaten Marmontova og langs havnepromenaden Riva. For de som liker å bade er det strender innen gangavstand og kanskje setter vi oss ned på en restaurant eller en kafé i løpet av dagen. Det kroatiske kjøkkenet ligner på det italienske kjøkkenet på mange måter og det er høyst sannsynlig at vi finner flere bekjente fra Italia på menyen. Etter en spennende dag forlater skipet Split og vi tilbringer en siste kveld og natt om bord.
Cruisets siste stopp er Split, som er hovedstaden i den kroatiske regionen Dalmatia. Her finner du blant annet det gigantiske palasset til keiser Diokletian, som står på listen over UNESCOs verdensarvsteder. Det gigantiske palasset ble bygget på 300-tallet og er en av de største bevarte romerske bygningene i verden. Når du går der i dag, føles det ikke som et eneste palass, men da keiser Diokletian regjerte, fantes ingen by utenfor - bare palasset og menneskene i det. Siden den gang har det skjedd renoveringer og utvidelser, noe som gjør at palasset hans heller har blitt en viktig del av gamlebyen. I og rundt de eldre delene av byen rusler folk gjerne i handlegaten Marmontova og langs havnepromenaden Riva. For de som liker å bade er det strender innen gangavstand og kanskje setter vi oss ned på en restaurant eller en kafé i løpet av dagen. Det kroatiske kjøkkenet ligner på det italienske kjøkkenet på mange måter og det er høyst sannsynlig at vi finner flere bekjente fra Italia på menyen. Etter en spennende dag forlater skipet Split og vi tilbringer en siste kveld og natt om bord.
I løpet av morgentimene styrer skipet vårt tilbake mot Venezia og berører Marghera. Etter deilige dager på havet og en siste frokost om bord, er det på tide å sjekke ut fra vårt fine cruiseskip. Vi drar tilbake til flyplassen og hvis avgangstiden for flyet vårt tillater det, kan vi ha litt tid for oss selv før det er tid for hjemreisen.
I løpet av morgentimene styrer skipet vårt tilbake mot Venezia og berører Marghera. Etter deilige dager på havet og en siste frokost om bord, er det på tide å sjekke ut fra vårt fine cruiseskip. Vi drar tilbake til flyplassen og hvis avgangstiden for flyet vårt tillater det, kan vi ha litt tid for oss selv før det er tid for hjemreisen.
MSC Lirica
Mer informasjon om enkelthytter finner du på lenken under. Alle "Bella"-hytter er grunnleggende hytter i sin kategori. https://www.msccruises.com/int/our-cruises/ships/msc-liricaBalkong Bella er en uspesifisert balkonglugar. Det kan være en lugar med begrenset utsikt, delvis utsikt, utsikt over promenaden (kun på World Europa) eller full utsikt, avhengig av hvilke typer lugarer som er tilgjengelige for salg.
1. Vi tilbyr drikkepakken «EASY» som kan kjøpes på forhånd. Pakken kan kun bestilles for hele hytta, ikke per person.
Prisen starter fra 840,-
per hytte per dag.
Nyt friheten til å slukke tørsten når som helst med et utvalg av husets vin på glass, fatøl, utvalgt brennevin og cocktailer, brus, brus, juice på glass, mineralvann på flaske, kaffedrikker og te. Du kan benytte seg av dette tilbudet i alle barer om bord, også i selvbetjent buffet og i restaurantene, gjelder ikke i spesialrestaurantene.»
2. Vi tilbyr drikkepakken "EASY PLUS" som kan kjøpes på forhånd. Pakken kan kun bestilles for hele hytta, ikke per person.
Prisen starter fra 1 160,-
per hytte per dag.
Inneholder et omfattende utvalg av frosne og klassiske cocktailer, brennevin av førsteklasses merke, apertiffer og likører. Et variert utvalg av vin og champagne i glass, 25 % rabatt på vin- og champagneflasker, vårt komplette utvalg av øl, brus, fruktjuicer, mineralvann, energidrikker, kaffe, varm sjokolade og te. Premium Extra-pakken kan nytes i våre barer, buffeer, hoved- og spesialrestauranter samt Ocean Cay og andre eksklusive destinasjoner."
Ved bestilling av drikkepakke for dobbel lugar skal bestillinger kun skje under ett navn.
Dato | Destinasjon | Flyplass | Reiseleder | Pris | Plasser igjen | Pris | |
---|---|---|---|---|---|---|---|