Bestilling, billett og betaling
Du bestiller reisen din gjennom vår kundeservice eller på vår nettside. Etter bestilling vil du motta en bekreftelse sammen med en faktura. Vi sender ikke bekreftelse på betaling, men tar i stedet kontakt med de som er forsinket med sin betaling. Det er viktig å sjekke at all informasjon om bestillingen er korrekt på bekreftelsen. Det kreves minimum 20 reisende for å gjennomføre en reise.
Avbestillinger og avbestillingsbeskyttelse
Dersom du må avbestille reisen, må dette gjøres så snart årsaken oppstår og før reisen starter. Avbestillinger aksepteres av vår kundeservice +47 356 88000. Ved avbestilling belastes et gebyr på minst NOK 500 per person uansett årsak.
Bagasje – forsinket eller skadet
Dersom bagasjen din er skadet eller ikke kommer frem, må du melde fra om dette allerede i bagasjehallen på flyplassen. Spør personalet på flyplassen hvis du trenger hjelp! Sørg for at du får den originale skademeldingen, en såkalt PIR-rapport. Det kreves i henhold til flyselskapenes regler for at du skal få eventuell kompensasjon. Informasjon om erstatningsansvar, erstatningsnivå og betingelser kan fås fra det aktuelle flyselskapet eller fra ditt forsikringsselskap.
Fly
Innsjekking på flyplassen begynner 2 timer før flyavgang. Det er viktig å være ute i god tid, men innsjekking stenger generelt 1 – 1,5 time før flyets avgang, se reisedokumentene.
Ved tildeling av seter prøver flyselskapene å holde grupper som reiser på samme bestilling sammen. Du kan imidlertid ikke regne med å få plass ved siden av eller i nærheten av ditt reiseselskap.
Pass og visum
Det er den reisendes ansvar at nødvendige dokumenter for å gjennomføre reisen er med og i orden før reisen, for eksempel pass, visum, sertifikater og forsikringer. På de fleste reiser til land utenfor Schengen må passet være gyldig i minst 6 måneder etter hjemkomst. Her er passkontroll obligatorisk og det er også viktig at passet er komplett.
Reisende med annet statsborgerskap enn norsk bes sjekke reglene med den aktuelle ambassade/konsulat.
Nasjonalt ID-kort
Nasjonalt ID-kort med reiserett er gyldig som reisedokument for reiser til EU-/EØS-landene og Sveits. Les mer på Regjeringen sine nettsider for hvilke utgaver som er gyldige: www.regjeringen.no
Last ned UDs app Reiseklar
Appen samler all reiseinformasjon, reiseråd og registrering på samme sted. Du kan også registrere reisen din i appen for å få viktig informasjon om det oppstår en krise under reisen din. (Du finner den på App Store eller Google Play).
Vi oppfordrer også alle som skal på reise, til å registrere seg på: www.reiseregistrering.no.
Reiseforsikring
Gyldig reiseforsikring er helt avgjørende hvis du blir syk, utsatt for en ulykke eller noe annet uventet - både i forkant av og under reisen. Ta kontakt med forsikringsselskapet ditt i god tid før avreise for å sjekke at du har gyldig forsikring og hva den dekker. Ta med ditt forsikringsbevis på reisen.
Europeisk helsetrygdkort
For legebesøk i et EØS-land eller Sveits er det viktig at du har med deg Europeisk helsetrygdekort. Vær oppmerksom på at Europeisk helsetrygdekort kun gjelder omsorg som er knyttet til det generelle helsevesenet i landet du oppholder deg. For mer informasjon om hvilke land Europeisk helsetrygdekort gjelder i samt bestilling, kan du besøke Helsenorge sine nettsider: www.helsenorge.no
Vaksiner
Kontakt din fastlege, helsestasjon eller vaksinasjonssenter for mer informasjon. Du kan også lese mer om reisevaksiner på Folkehelseinstituttets nettsider: www.fhi.no
Reise med funksjonshemming
Det er vårt mål at alle som reiser med oss skal ha en så vellykket reise som mulig. For å oppnå dette er det viktig at du ved bestilling informerer oss om hvilke konkrete krav din funksjonshemming stiller til en velfungerende reise. Noen hoteller har rom for funksjonshemmede, men selve hotellet kan fortsatt ha trapper til resepsjonen og bassenget osv. Du som er avhengig av rullestol må kontakte oss ved bestilling slik at du kan få hjelp til å komme deg på og av flyet. Flyselskapet må alltid godkjenne ulike typer hjelpemidler som må tas med som innsjekket bagasje eller om bord, som elektriske rullestoler og oksygen. Det er viktig at du gir oss beskjed om dette før du bestiller. På en gruppetur reiser man sammen med andre reisedeltakere og følger et forhåndsbestemt program.
Ønskemål
Noen ganger er det spesielle ønsker før en reise. Dette kan for eksempel gjelde seter ved siden av bekjente, allergier eller funksjonshemninger. Disse bør kunngjøres ved bestilling slik at hotellene eller andre leverandører blir informert i god tid. Vi kan ikke garantere at alle forespørsler vil bli oppfylt ettersom hotellene også har andre gjester å vurdere, men vi vil gjøre vårt beste for å imøtekomme dem. Vi anbefaler glutenintolerante å ta med eget brød for sikkerhets skyld.
Tider på reisen
Alle tider er lokale. Mange av tidene er cirka-tider og påvirkes av en rekke faktorer. Ankomsttider til for eksempel byer eller hoteller er omtrentlige og påvirkes selvsagt av trafikk og værforhold. Det kan bli endringer i tider angående ferger, utflukter og middager. Vær også oppmerksom på at åpningstider til for eksempel butikker, restauranter og museer kan bli påvirket av lands nasjonale helligdager.
Hotell
Hotellene våre holder vanligvis gode mellomklasse eller bedre. Hvert hotell er klassifisert av de respektive lands myndigheter, i henhold til ulike skalaer. Hoteller kan endre klassifisering, fra sommer til vinter, etter oppussing eller andre endringer. Det er alltid gjeldende klassifisering som rapporteres.
Ved overnatting på overnattingshotell er det vanlig at hotellet ligger utenfor eller i utkanten av byen der du bor. På denne måten kan vi finne rimelige overnattinger på hoteller av forretningshotellkarakter. På julemarkedsturer ligger våre hoteller som regel sentralt i gangavstand fra julemarkedene. Mer detaljert informasjon om våre hoteller og kart finner du på nettsiden vår under hver reise.
I henhold til internasjonale hotellregler disponerer du hotellrommet til kl. 12.00 på avreisedagen, i noen tilfeller kl. 10.00. Dette gjelder også dersom avreise fra hotellet skjer om kvelden/natten eller påfølgende morgen.
Hotellrom
Det er forskjeller mellom ulike lands hotellstandarder. Standarden i Øst-Europa og Sør-Europa er noen ganger lavere sammenlignet med de nordiske landene. Alle rom er utstyrt med WC og badekar eller dusj. På enkelte hoteller kan det være forskjeller mellom romstørrelse, utstyr og utsikt. Tildelingen av rommene gjøres et par dager i forveien av hotellene og hotellene står for tildeling av rom.
Måltider på reisen
De fleste av våre reiser inkluderer halvpensjon. Mange hoteller serverer internasjonal mat for å passe så mange av hotellets gjester som mulig. Vi anbefaler de som vil prøve lokale retter å gjøre det under lunsjen. Ettersom hotellene komponerer sine menyer uavhengig av hverandre, kan tilfeldigheter gjøre at lignende retter serveres ved mer enn én anledning i løpet av samme reise, men vi prøver i størst mulig grad å unngå dette.
Reis på egenhånd
På stort sett alle våre reiser er det reisende som reiser på egenhånd. En gruppereise er en utmerket måte å møte nye venner og bekjente på. Alle utflukter og de fleste måltider gjøres som en gruppe. Våre reiseledere sørger for at alle tar del i opplevelsen. Dessverre tar alle hoteller en ekstra avgift for overnatting i et privat rom, selv om enkeltrom varierer i størrelse og i mange tilfeller er mindre enn dobbeltrom. Denne avgiften kommer som et enkeltromstillegg og er selvkostprisen som belastes av hotellene.
Våre garantier
Vi er stolte over å være en av de få reisearrangørene som har den høyeste mulige kredittvurderingen AAA ifølge Soliditet/Bisnode. Vi stiller også lovpålagt reisegaranti til Kammarkollegiet.
Synspunkter av reisen
Mange av reisene våre besøker land der kulturer, livsstil og matvaner skiller seg fra vår egen. Dette bør du huske på når du velger å feriere utenfor Norges grenser. Dersom du mener at noe er galt med reisen, skal dette meldes på stedet til reiseledelsen. Dette gir oss muligheten til å rette feilen umiddelbart. Vi setter også pris på at du tar deg tid til å fylle ut evalueringsskjemaet som sendes etter at du kommer hjem.
Programendring
Endringer i det bestilte opplegget kan også skje de siste dagene før avreise. Et fly kan for eksempel bli forsinket i en annen del av verden – med forsinkelser og ruteendringer som følge. I andre tilfeller kan et basseng bryte sammen og kreve tidkrevende reparasjoner. Det hender også at nytt hotellbygg settes i gang, uten forvarsel, og skjuler utsikten over havet. Så snart hendelser som involverer vesentlige endringer i ordningen kommer til vår oppmerksomhet, vil vi varsle deg skriftlig eller per telefon. Dersom endringen er av avgjørende betydning for gjennomføringen av opplegget, tilbyr vi annen reise dersom vi kan eller refunderer hele eller deler av reisens pris.
Reiseleder
Vi har en gruppe med reiseledere som vi er stolte av. Reiselederne har personlig frihet til å sette sitt eget preg på reisene sine. Deres ulike bakgrunner, livserfaringer og interesser fører til et positivt mangfold blant våre ansatte. På vår hjemmeside eller ved å ringe kundeservice kan du i god tid før avreise få vite hvem som skal guide akkurat din reise. Det er imidlertid viktig å påpeke at planleggingen av reiseledere er foreløpig og at det kan bli endringer. Det påvirker ikke reisen. Alle våre reiseledere er for øyeblikket svensktalende.
Utflukter
På flere av reisene er det mulig å bestille utflukter før avreise dersom de ikke er inkludert i henhold til programmet. Under hver reise er det informasjon om utvalget og hvordan utflukter kan bestilles. Enkelte utflukter og arrangementer krever et visst minimum eller maksimum antall deltakere for å kunne gjennomføres. Lokale restriksjoner, værforhold og andre årsaker kan føre til at avreisedatoene blir omlagt.